EU projekti – kako ih uspješno provoditi i gdje saznati ključne informacije na vrijeme

U praksi postoje brojni izazovi za uspješno provođenje EU projekata, od kojih se uvodno navode samo neki, utvrđeni relevantnim istraživanjima[1]:

  • Kompleksnost zadatka upravljanje projektima
  • Pripremljenost / izvedivost samog projekta
  • Manjak dostupnih ljudskih resursa, znanja i/ili vještina upravljanja
  • Odredbe Ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava
  • Nepravilnosti u javnoj nabavi
  • Kompliciranost, sporost (ponekad i stav) sustava
  • Nivo komunikacije unutar korisnika (i partnera)
  • Nedostatak alata za upravljanje projektima

Na ove probleme nadovezuje se značajna količina dokumentacije koju je potrebno prikupiti tijekom provedbe projekta kako bi svi troškovi bili prihvatljivi, odnosno kako bi se ispunili brojne obveze iz ugovora o bespovratnim sredstvima.

Praksa pokazuje da prosječni EU projekt može težiti 24 kilograma, odnosno preko 10 GB te se arhivira u 11 registratora. Teret tako zahtjevnog i kompleksnog sustava, primarno, snosi voditelj projekta. Kako se voditelji projekata osjećaju u takvim situacijama i što misle da treba promijeniti utvrdili smo tijekom provođenja istraživanja, odnosno intervjuiranja voditelja projekta. Izdvajamo najzanimljivije komentare:

„Kroz provedbu projekta spoznali smo koliko smo neinformirani bili o tome kako se vodi projekt te da je u startu trebalo planirati zapošljavanje dodatnog djelatnika za poslove administriranja i javne nabave.”

„Nitko nas nije pripremio na ovu tonu administracije koju moramo imati čisto da bi obavili osnovne stvari na projektu.“

„Potrebno je značajnije raditi na smanjenju administracije u EU projektima koja guši uspješnu provedbu i naglasak miče s ciljne skupine i krajnjih korisnika i stavlja ga na “proizvodnju papira”.

No tu se problemi ne zaustavljaju jer postoje konkretne posljedice za korisnike EU fondova, odnosno organizacije koje provode EU projekte. Nekoliko takvih možemo izdvojiti kao najznačajnije:

  • Prosječno je iskorišteno 85,80% ugovorom odobrenih sredstava – dakle ako je korisnik dobio na raspolaganje 2.000.000,00 kuna bespovratnih sredstava, nije iskoristio čak 284.000 kuna
  • Za vođenje i administriranje projekta, prosječno se potroši 15% više radnog vremena voditelja projekta od predviđenog, što preračunato u radne dane čini gotovo 2 radna mjeseca godišnje.

Što je vidljivo iz navedenih podataka? Vidljivo je da korisnici bespovratnih sredstava dobiju manji iznos od onog koji su mogli očekivati (odnosno, od onog koji im je bio na raspolaganju), a da pritom paralelno rade više. Sve to predstavlja dodatni financijski teret za korisnike bespovratnih sredstava čiji se iznos sufinanciranja projekta, u stvarnosti, značajno povećava. Kako bi potencijalni korisnici bespovratnih sredstava, odnosno voditelji projekata, izbjegli ove situacije, oni moraju:

  • saznati prave informacije u pravo vrijeme (odnosno, ovisno o situaciji prije početka projekta, njegovog razvoja ili provedbe)
  • imati na raspolaganju dovoljno znanja i iskustva, odnosno stručnjake koji će ih savjetovati (bilo da je riječ o vlastitim zaposlenicima ili korištenju usluga konzultanata)
  • utvrditi koji su najvažniji elementi u prijavi projekta koji kasnije postaju ključni razlozi spoticanja i koji redovito uzrokuju probleme u provedbi
  • utvrditi koje alate i kakav sustav trebaju imati na raspolaganju da bi uštedjeli vrijeme i bili uspješni provođenju projekata

S obzirom na brojne promjene koje se događaju u sustavu EU fondova, sve gore navedeno moraju znati i iskusni voditelji projekata, odnosno organizacije koje su ih već provodile.

Više o edukaciji “Uspješno napišite i provedite vaš EU projekt” koja se održava 29.11.2017. možete pročitati ovdje.

Iako se može činiti da je odgovore na ova pitanja teško i skupo dobiti, to nije uvijek točno, dok je velik broj informacija i korisnih materijala dostupan i besplatno. Dodatne informacije možete saznati i na www.pjr.hr ili nam se obratiti na info@pjr.hr za sva Vaša pitanja.

[1]Istraživanje o provedbi EU projekata – https://pjr.hr/istrazivanja/pjr-istrazivanje/, analiza dostavljenih odgovora koji je izradio Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske temeljem upitnika za organizacije civilnoga društva koje su korisnici projekata ugovorenih u okviru natječaja Ureda za udruge Vlade Republike Hrvatske, financiranih iz Europskog socijalnog fonda, Operativnog programa Razvoj ljudskih potencijala

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnoviji članci iz iste kategorije

InvestEU

InvestEU novi je program Europske Unije za razdoblje 2021.-2027. koji za cilj ima objediniti trenutačno dostupne financijske instrumente 2014.- 2020. i proširiti primjenu modela Plana

Pročitajte više »