U utorak 16. veljače, održana je panel-rasprava u organizaciji Jutarnjeg lista i Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost pod nazivom „Najbrži prst – Treba li nam i kada?“ na kojoj je, među ostalim stručnjacima, sudjelovala i direktorica PJR-a, Ana Fresl podijelivši svoja iskustva skupljena u 11 godina bavljenja konzultantskim poslom. Tema rasprave bili su modeli prijave na javne pozive koje objavljuje Fond, ali i ostala tijela državne uprave s posebnim osvrtom na prednosti i nedostatke poziva koji se, zbog iznimnog interesa korisnika, naziva “najbržim prstom”.
Pozivi na dostavu projektnih prijedloga za dodjelu bespovratnih sredstava iz fondova Europske unije („natječaji“), kontinuirano su u fokusu javnosti, što zbog mogućnosti koje pružaju, što zbog nejasnoća vezanih uz određene vrste postupaka dodjele koji se provode. U panel-raspravi je gđa Fresl stoga predstavila najčešće vrste postupaka dodjele bespovratnih sredstava i međusobno ih usporedila te vam stoga ovdje donosimo njihov pregled.
“Lepeza mogućnosti u primjeni modela na javnim pozivima i natječajima u EU kreće se od odabira velikih projekata na kojima će se primijeniti ograničen poziv ponuđačima do potpuno otvorenih natječaja na koje se mogu javiti svi. Unutar tih otvorenih postupaka s natječajem, nekoliko je modela, a jedan od njih ima opciju ‘najbržeg prsta’ iako mu to nije intencija. Svakako da se u pripremi poziva mogu izbjeći mnoge pogreške. Isto tako, kontinuitet poziva mogao bi izbjeći prigovore koji se tiču modela ‘najbržeg prsta'”, izjavila je Fresl.
Idealan postupak ne postoji…
Možemo zaključiti kako „idealan“ postupak dodjele ne postoji jer postupak koji predstavlja dobar odabir za određeni natječaj nije nužno dobar i za neki drugi natječaj. Stoga je potrebno pametno odabirati vrstu postupaka dodjele za svaki pojedini natječaj slijedeći navedene postavke:
- Provesti adekvatno i pravodobno istraživanje interesa i procjenu broja potencijalnih prijavitelja te temeljem navedenoga donijeti odluku o visini financijske alokacije za pojedini natječaj;
- Tek po provedbi istraživanja interesa i procjeni broja potencijalnih prijavitelja odlučiti o adekvatnoj vrsti postupka dodjele, uzimajući u obzir sve gore navedene značajke pojedinih vrsta postupaka;
- Bolje planiranje natječaja, njihovu pravodobnu najavu kroz indikativni plan objave natječaja te objavljivanje sukladno spomenutom planu kako bi potencijalni prijavitelji pravovremeno mogli donositi odluke o prijavi na određeni natječaj, odnosno, odrediti prioritetne pozive na koje se planiraju javiti.d