„Hrvatska 2032. godine želi biti zemlja digitalno i gospodarski konkurentnih poduzeća i digitalizirane javne uprave s personaliziranim javnim uslugama“, stoji u predgovoru Strategije digitalne Hrvatske za razdoblje do 2032. godine.
Strategija digitalne Hrvatske do 2032. godine postavlja vrlo ambiciozan i sveobuhvatan okvir za transformaciju zemlje u moderno i digitalno društvo.
Digitalni kompas
Ova strategija povezana je s digitalnom agendom za Europu. Naime, Europska je komisija 2021. godine donijela desetogodišnji Digitalni kompas: europski pristup za digitalno desetljeće, čime su digitalne ambicije za 2030. godinu pretočene u konkretne zadatke.
Europski Digitalni kompas sastoji se od četiri glavne točke kojima se određuju digitalne ambicije Europske unije za 2030., a to su:
- Digitalizacija javnih usluga
- Digitalna transformacija poduzeća
- Sigurna, učinkovita i održiva digitalna infrastruktura
- Digitalno kvalificirani građani i visokokvalificirani stručnjaci
Prioriteti strategije
U okviru ove strategije, jedan od prioriteta je unapređenje digitalne infrastrukture. To znači izgradnju i modernizaciju mrežnih kapaciteta kako bi se omogućio brži i pouzdaniji pristup internetu širom zemlje. Ovo je temelj za uspjeh svih ostalih digitalnih inicijativa jer pristup visokokvalitetnom internetu omogućava efikasnije poslovanje, bolje obrazovanje i bržu komunikaciju.
Nadalje, strategija naglašava važnost razvoja digitalnih vještina. Planira se implementacija obrazovnih programa koji će građanima svih uzrasta omogućiti da razviju vještine potrebne za uspjeh u digitalnom dobu.
Snažan naglasak stavlja se i na poticanje inovacija i podršku start-up poduzećima u tehnološkom sektoru, ali i na podizanje razine digitalne pismenosti i poticanje razvoja poduzetničkih ideja temeljenih na digitalnim i inovativnim tehnologijama. Želi se omogućiti unaprjeđenje poslovne učinkovitosti malog i srednjeg poduzetništva koje čini 99,8% gospodarskih subjekata u Republici Hrvatskoj.
Jedna od ključnih strateških smjernica transformacije javne uprave je daljnja digitalizacija javnih usluga u sklopu sustava e-Građani.
Važno je naglasiti i cilj očuvanja sigurnosti u digitalnom prostoru. Strategija predviđa povećanje kibernetičke sigurnosti svih elemenata infrastrukture u skladu s najnovijim tehničkim dostignućima. Predviđene su i edukacije iz područja informacijske i kibernetičke sigurnosti.
Četiri strateška cilja
Strategija se može podijeliti na četiri strateška cilja:
- Razvijeno i inovativno digitalno gospodarstvo
- Digitalizirana javna uprava
- Razvijene, dostupne i korištene mreže vrlo velikih kapaciteta
- Razvijene digitalne kompetencije za život i rad u digitalno doba
Digitalna tranzcija
Strategija je predstavila plan rada na razvoju digitalnih kompetencija i digitalnih radnih mjesta, s fokusom na daljnju digitalnu tranziciju obrazovnog sektora, podizanje razine osnovnih i naprednih digitalnih kompetencija građana za aktivno sudjelovanje u digitalnom društvu i podizanje razine digitalnih kompetencija i prekvalifikacija radne snage iz neinformatičkih zanimanja sukladno potrebama tržišta rada.
Digitalizacija ključnih usluga
Cilj je digitalizirati sve ključne javne usluge koje rješavaju cjelovite životne situacije:
• građanska i obiteljska prava,
• zdravstvena skrb,
• obrazovanje/stažiranje,
• rad i umirovljenje,
• mobilnost, putovanje, prijevoz i vozila,
• prava potrošača,
• pokretanje, vođenje i zatvaranje poduzeća,
• pokretanje postupka za sporove male vrijednosti,
• pravna država i sigurnost,
• stanovanje i okoliš.
Ukupno gledano, Strategija digitalne Hrvatske do 2032. godine predstavlja temeljiti plan koji bi trebao omogućiti zemlji da iskoristi tehnološki napredak za poboljšanje životnog standarda, povećanje gospodarskog rasta i jačanje međunarodne konkurentnosti.