Sudjelovanje ponuditelja iz trećih zemalja u postupcima javne nabave – nova saznanja prema presudama Kolin i Qingdao

Na temelju nedavne sudske prakse Suda Europske unije (predmeti C-652/22 – Kolin i C-266/22 – Qingdao) te dokumenta Europske komisije objavljenog u svibnju 2025., donosimo osvrt na aktualnu i važnu temu: mogućnost sudjelovanja gospodarskih subjekata iz trećih zemalja koje nemaju međunarodne sporazume s EU-om u području javne nabave.

Ova pitanja sve češće dolaze u fokus naručitelja, osobito u postupcima gdje se kao ponuditelji pojavljuju subjekti iz zemalja poput Kine, koje nisu potpisnice WTO Sporazuma o javnoj nabavi (GPA) niti drugih bilateralnih sporazuma koji jamče uzajamni pristup tržištu.

U kontekstu navedenog, Europska komisija objavila je set pitanja i odgovora na navedenu temu čije osnovne informacije donosimo u nastavku:

Obveze naručitelja prema međunarodnim sporazumima EU-a

Javni naručitelji/naručitelji u EU imaju obvezu omogućiti sudjelovanje u pojedinom postupku nabave, i to poštujući načelo nediskriminacije, samo onim gospodarskim subjektima iz trećih zemalja s kojima EU ima međunarodne obveze u nabavi (vidi točke 41. do 43. presude Kolin).

Na sljedećim poveznicama WTO-a o GPA-u mogu se pronaći obveze EU-a u okviru GPA-a: https://www.wto.org/english/tratop_e/gproc_e/gp_app_agree_e.htm

Reciprocitet nije uvjet kada postoji međunarodna obveza EU-a

Ako je određeni postupak nabave obuhvaćen međunarodnim obvezama Unije, javni naručitelji/naručitelji ne moraju procjenjivati ​​je li pristup tržištu nabave treće zemlje odobren na recipročan i jednak način. Što se tiče reciprociteta i jednakosti pristupa tržištu, gospodarski subjekti iz treće zemlje s kojom EU ima međunarodne obveze (stranka GPA-a ili bilateralnog sporazuma s obvezama nabave) osigurali su pristup tržištu nabave EU-a u mjeri u kojoj su ispunjene obveze koje je Unija preuzela u tim sporazumima.

Diskrecijsko pravo naručitelja

Iako pojedina država članica ne može donijeti nikakvo pravilo opće primjene u vezi s tretmanom ili pravnom zaštitom gospodarskih subjekata iz zemalja koje nisu obuhvaćene zakonom, ili bilo kojim drugim pitanjem ili uvjetom vezanim uz pristup gospodarskih subjekata iz zemalja koje nisu obuhvaćene zakonom tržištu javne nabave EU, pojedinačni naručitelji mogu donositi odluke u vezi s vlastitim postupcima nabave u vezi s pristupom gospodarskih subjekata koji nisu obuhvaćeni zakonom, bilo od slučaja do slučaja ili slijedeći neobvezujući jedinstveni pristup.

Moguća primjena istih uvjeta, bez oslonca na pravnu zaštitu iz EU prava

Obzirom da ne postoji pravna osnova EU-a koja osigurava manje povoljniji tretman za gospodarske subjekte iz trećih zemalja koje nisu sklopile međunarodni sporazum s EU-om ili koja jamči pristup njihovih gospodarskih subjekata javnoj nabavi u Uniji, javni naručitelj može odlučiti primijeniti iste uvjete na ponude iz trećih zemalja koje nisu obuhvaćene međunarodnim sporazumima i postupati s njima na isti način kao sa ponudama koje su podnijeli gospodarski subjekti iz EU/zemalja obuhvaćenih međunarodnim sporazumima. Međutim, kao što je poznato, bez obzira na odluku naručitelja gospodarski subjekti iz zemalja koje nisu obuhvaćene međunarodnim sporazumima nemaju pravo na zaštitu prema nacionalnom zakonodavstvu kojim se prenosi zakonodavstvo EU-a (stavak 66. presude u predmetu Qingdao).

Najaviti ili ne? Odluka je na naručitelju

Javni naručitelji mogu unaprijed u dokumentaciji za nadmetanje naznačiti svoju odluku o prihvaćanju ili neprihvaćanju sudjelovanja gospodarskih subjekata iz trećih zemalja koji nisu obuhvaćeni ovom politikom, te, ako ih prihvate, odredbe koje se primjenjuju na njihove ponude.

Također mogu odlučiti da to ne objave unaprijed. U nedostatku bilo kakve reference na ovo pitanje u obavijesti o nabavi/specifikacijama nadmetanja, javni naručitelj/naručitelj i dalje ima mogućnost prihvatiti ili odbiti ponudu gospodarskog subjekta iz zemlje koja nije obuhvaćena ovom politikom u bilo kojem trenutku tijekom postupka nabave.

Zaključno, nova pravna praksa daje naručiteljima veću fleksibilnost, ali i odgovornost. Odluke o prihvaćanju ili isključenju gospodarskih subjekata iz nepokrivenih zemalja moraju biti dobro promišljene, dokumentirane i prilagođene svakom pojedinom postupku.

PJR će i dalje aktivno pratiti razvoj pravnog okvira i nuditi stručnu podršku i savjete naručiteljima.

Pitanja i odgovori Europske komisije o sudjelovanju trećih zemalja u javnoj nabavi

Najnoviji članci iz iste kategorije